Over reizen

De 5 mooiste natuurparken van Costa Rica

Green Basilisk

Enkele Cijfers

In totaal leven er in Costa Rica duizenden soorten ongewervelde dieren, 215 soorten amfibieën, ongeveer 265 soorten reptielen, rond de 865 soorten vogels, 240 verschillende soorten zoogdieren en 12.000 verschillende plantensoorten. (bron Wikipedia) En dat op een bescheiden oppervlakte van 51.000 Km2. Costa Rica of “Rijke kust” heeft het geluk om aan twee oceanen te liggen, de Stille Oceaan in het westen en de Caribische Zee in het oosten. Deze ligging is het geheim voor de fenomenale biodiversiteit van Costa Rica. In totaal zijn er 12 verschillende klimaatzones, die vooral bepaald worden door de hoeveelheid neerslag en de hoogte. De natuur wordt er beschermd in 27 nationale parken en vele privé reservaten, in totaal goed voor een kwart van het land.

National Park Tortuguera

In Tortuguara gingen we op zoek naar de Toruga Verde of groene zeeschildpad. Tussen juli en oktober komen ze er massaal aan land om er hun eieren te leggen. Tijdens een nachtelijke excursie, onder begeleiding van een locale gids en een ranger, trokken we naar het strand om stille getuigen te zijn van de eilegging. Er gelden strenge regels zodat de schildpadden niet gestoord worden: donkere kledij dragen, geen licht en zeker geen smartphones of fototoestellen gebruiken. Een 1,2 meter grote schildpad een 100 tal eieren te zien leggen, het is een uniek en ontroerend schouwspel.

• Tortuguero

Om in Costa Rica dieren en vogels te spotten moet je vroeg opstaan. In de ochtend verlaten ze hun schuilplaats op zoek naar voedsel. Overdag schuilen ze voor de warmte en zijn ze moeilijk te vinden. Dus vertrokken we bij het ochtend gloren met een bootje (zonder motor) en een gids in de kanalen van het natuurpark. In totaal spotten we 28 verschillende species waaronder: de kaaiman, drie soorten apen, een slang, een luiaard, de Tiger Heron, de Little Blue Heron, de Osprey, de Green Ibis, de Yellow-Throated Toucan en nog vele andere.

National Park Cahuita

Dit prachtige natuurpark aan de Caribische zee is één van mijn favorieten. Het heeft een wandelpad van 8,3 km, prachtige stranden en de bomen hangen vol met luiaards. Hoewel je best een gids neemt om ze te kunnen spotten. We konden 20 species afvinken in onze Natuurgids: The Wildlife of Costa Rica

San Gerado de Dota

Resplendent Quetzal

Met slechts 1 doel zijn we naar dit kleine bergdorp aan de voet van de Savegre rivier gereden: de Quetzal. De mooiste vogel van Costa Rica laat zich echter niet zo maar spotten. De Quetzal leeft in bossen boven 1200 m en is verzot op wilde avocado. Het mannetje is 35 cm groot en kan een staart hebben van 60 cm. Dankzij Don Raul, die ons meenam in zijn tuin waar enkele wilde avocado bomen groeien, konden we deze vogel spotten. We zagen één vrouwtje en één “macho”.

Er is trouwens veel meer te zien in San Gerardo de Dota: de Toucanet, ontelbare Kolibri’s, de tapir, …

National Park Corcovado

Dit natuurpark ligt op het schiereiland Osa langs de Pacific Ocean. In Sierpe namen we de boot naar Bahia Drake. We lieten ons afzetten op Playa San Josecito, waar enkele Tico’s ons stonden op te wachten om ons naar onze Hostel in de jungle te begeleiden. Corcovado NP mag je enkel bezoeken met een lokale gids. Wij verkozen om het park via La Serena te bezoeken, enkel te bereiken met de boot. Een bezoek aan dit park is duur, je betaalt voor de boot, de gids en de toegang tot het park. Reken op 90 dollar om 2 uurtjes in het park te zijn. Maar… ondanks de prijs en de drukte is het zeker de moeite als je net als ik graag dieren spot. Wij konden 23 species afvinken, waaronder de Tapir, de Miereneter, de Squirrel Monkey, Coati’s en onderweg naar het park zagen we enkele Ridley schildpadden en een Walvis. Check.

Reserva Santa Helena

In het Noordwesten van Costa Rica vind je het bergdorpje Santa Helena. De hoogte in deze regio varieert tussen 800 en 1650 m. Er heerst een constante vochtigheid en de gemiddelde temperatuur is er 18 graden. Dit zijn ideale omstandigheden voor een Nevelwoud. Nevelwouden kennen een heel specifieke flora, boomtakken en stammen zijn meestal behangen met dikke pakketten van mossen, varens, bromelia’s en orchideeën.

De meeste bezoekers komen in Santa Helena voor het avontuur of voor het Reserva Monteverde. Maar wij kozen voor het kleinere en minder drukke park Santa Helena Reserva. Dit park bestaat voor 80 % uit primair woud, er zijn meer dan 200 soorten planten en meer dan 200 soorten vogels te bewonderen.